«Коло на нейтралці»

6


















Як білорусів масово використовують для ввезення «евроблях» в Україні.

Непрозрачний ввезення в Україну автомобілів на європейських номерах став джерелом доходу для цілого шару нечистих на руку бізнесменів, які відкрито діють на очах українських митників. «Схеми» (спільний проект Радіо Свобода та телеканалу UA: Перший) вирушили на Волинь, щоб дослідити, як на практиці відбувається масовий в’їзд нерозмитнених авто.

І викрили цілу схему, в якій задіяні не лише українські громадяни, а й незаможні білоруси — жителі прикордонних сіл. Прямо напередодні виходу цього розслідування, голова Волинської митниці Віктор Кривіцький, через яку проходять ці схеми, пішов на підвищення: тепер він — тимчасово виконуючий обов’язки заступника голови всій ГФСУ по митному напрямку. Але чи є йому чим пишатися?

В останні роки на українському вулицях значно більше автомобілів з європейської реєстрацією: Польща, Литва, Німеччина, Болгарія, Чехія … Автомобілів з державними номерними знаками цих країн в’їхало в Україну найбільше.

Значна частина їх власників — не іноземці, а українські громадяни, які воліли їзду на закордонних номерах. Основних причин такої ситуації є дві.

Автомобілів з європейської реєстрацією значно більше в останні роки на українському вулицях

Перша — бажання заощадити, адже зараз всі збори при розмитненні європейської машини в Україні можуть обійтися в чималу суму. Друга полягає в тому, що розмитнити старі, а значить, дешеві машини зараз не можна, на відміну від тих, які були випущені після 2009 року і відповідають екологічному стандарту «Євро-5».

Що дозволяє українське законодавство?

Існує два основних шляхи ввезення в Україну автомобілів з іноземною реєстрацією: у режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення.

У першому випадку автомобіль може без порушень пробути в Україні від 5 до 10 днів, після чого йому треба знову переїхати через пункт пропуску. Таким чином завезти в Україну машину може як іноземець, так і українець. Цей варіант часто використовують жителі прикордонних областей.

А ось в режимі тимчасового ввезення авто з іноземною реєстрацією може перебувати в Україні до одного року. За українським законом, його можуть використовувати лише ті громадяни, які його завезли, вони також не мають права використовувати ці автомобілі для підприємницької діяльності, розкомплектовувати і передавати у володіння, користування або розпорядження іншим особам.

Цікаво, що положення Митного кодексу України частково суперечить Стамбульської конвенції про тимчасове ввезення, до якої Україна приєдналася в 2004 році. Якщо Митний кодекс дозволяє користуватися автомобілем тільки тій особі, яка його завезло, то стаття 7 Додатку С до Стамбульської конвенції передбачає, що «транспортні засоби приватного використання можуть використовуватись третіми особами, які мають належний дозвіл користувача права тимчасового ввезення. Кожна Сторона може дозволити таке використання особою, яка постійно проживає на її території, зокрема якщо вона використовує його ім’я і згідно з інструкціями користувача права тимчасового ввезення».

Втім, ввозячи автомобілі на єврономерах в Україну, громадяни нерідко відходять від правил. Наприклад, заїжджають в країну режимі транзиту, але не виїжджають з неї у визначений термін — до 10 днів. За це передбачено штраф до 8500 гривень.

«Штраф за порушення митного (кодексу — ред.) — його сплатив, і все. В принципі, сплата його при перетині кордону, тобто, заплачу — і все, і більше ніяких наслідків немає, згідно з чинним законодавством», — пояснює власник машини на єврономерах Микола Малуха.

Станом на 1 травня 2018 року, за даними Державної фіскальної служби, в Україні перебувало понад 315 000 авто з іноземною реєстрацією. Більше третини — 125 000 — з порушенням терміну перебування.

Ввозити авто на рік вигідно тільки іноземцям, оскільки вони не повинні сплачувати митні платежі. Не дивно, що в схемі при ввезенні автомобілів на рік із закордонною реєстрацією нерідко виникає додаткова ланка у вигляді громадянина іншої країни.

«Схеми» знайшли в інтернеті багато оголошень про продаж завезених на рік авто і вирішили дослідити, як для українців їх завозять громадяни інших країн і які порушення при цьому виникають. Для цього вирушили на Волинь.

«Затемнення» на Волинській митниці

Один з можливих шляхів ввезення автомобілів на єврономерах — пункти пропуску Волинської митниці Державної фіскальної служби.

Схема працює наступним чином. Автомобіль з території Євросоюзу в режимі транзиту заїжджає в Україну, наприклад, через пункт пропуску «Ягодин» у Волинській області, на кордоні з Польщею. У такому статусі має право перебувати в країні не більше 10 днів. За цей час автомобіль їде на інший пункт пропуску, наприклад, «Доманове», вже на кордоні з Білоруссю. І тут починаються цікаві речі. Авто виїжджає з України, проте не в’їжджає в Білорусь. На нейтральній території в автомобіль сідає громадянин Білорусі, який має довіреність від власника авто. Він заїжджає в Україну, виходить з машини і незабаром, іноді пішки, повертається в Білорусь. Автомобіль залишається у користувача-українця, який також отримує довіреність від власника.

Поширеність такої схеми підтверджують продавці автомобілів на луцькому авторинку. Спілкуємося з тим, хто намагається продати старенький «Мерседес»:

— Сам особисто приганяю, ставлю на облік.

— А на кого вона поставлена на облік?

— Вона поставлена на прибалта, не на фірму.

— А як вона загнана?

— На рік на білоруса. Всі, без питань, через рік я виганяю вас. Свої машини я виганяю.

— А як це все відбувається? Тобто, коли купуєш машину тут, значить, виходить довіреність на білоруса, чи ні?

— Я вам даю безпосередньо від господаря доручення …

— Ви говорите, білорус заганяв. А в чому тоді його роль? На нього теж щось оформлено?

— Просто він загнав на рік — і все. Формально.

Один з можливих шляхів ввезення автомобілів на єврономерах — пункти пропуску Волинської митниці

Інший продавець розповів про схему докладніше:

«Заїхала з Ягодина і відразу ж поїхала на Білорусь. Тобто, транзитом виїжджаємо, оформляємо документи, заїжджаємо, рік часу повинні офіційно їздити.

Ви телефонуйте до мене. Я вам даю телефон цієї людини, який оформляв на митниці, він попередньо шукає цього білоруса, на якого оформлена машина, і просто-напросто виїжджаєте. Ви під’їжджаєте до межі, він оформляє вам всі документи. Це „рішали“, які роблять. Люди, які отримують за це певні кошти, які заносять туди, куди треба, ці 400 доларів, платять білорусу і всі інші. Ваше завдання буде просто під’їхати до межі, він приїде, з вами сяде, переїде з вами кордон, зробить абсолютно всі документи, потім заїдете через Білорусь. На територію Білорусі ви не потрапляєте … В транзитній зоні ви розвертаєтеся, і все, вам садять білоруса цього, ви заїжджаєте з документами, він забирає документи і йде. Якщо немає черзі, півгодини це може займати».

Пояснюють, що цю процедуру треба повторювати раз в рік, щоб продовжити право їзди:

— А скільки коштує перезагнать авто?

— 400 доларів.

— Тобто, той самий людина може перезагнать?

— Якщо знайдемо того самого, то буде дешевше.

— А може перезаганять не той чоловік, чи що?

— Можемо того ж білоруса не знайти, то потрібен буде інший.

На кордоні між Україною і Білоруссю на пункті пропуску «Доманове» журналісти «Схем» стали свідками однієї з вищенаведених схем власними очима.

«Схеми» стали свідками незаконного махінації з «евробляхами» на пункті пропуску «Доманово»

Спочатку мікроавтобус на литовських номерах проїхав з України в бік Білорусі, але вже через кілька годин він успішно повернувся в Україну.

Цей автобус на литовських номерах спочатку поїхав у бік Білорусі, а через кілька годин повернувся

20 доларів винагороди для білоруса

Хто ці білоруси, які погоджуються брати участь у схемі, що дозволяє українцям їздити на нерозмитнених автомобілях, і яку користь вони з цього мають?

Від джерел на митниці «Схеми» отримали дані за кілька місяців з ввезення громадянами Білорусі автомобілів на литовських і польських номерах в Україну. Нерідко це — жителі сіл і невеликих міст недалеко від кордону з Україною.

Так, за даними, отриманими «Схемами», тільки за травень 2018 року через митний пост «Доманово» (Волинська область) в’їхали майже 3000 тисячі нерозмитнених автомобілів з європейської реєстрацією, за кермом яких були саме громадяни Білорусі.

Колеги з білоруської редакції Радіо Свобода проїхалися за адресами кількох людей у різних населених пунктах, які нібито в’їжджали на авто в Україну в режимі тимчасового ввезення.

За даними джерел «Схем» в ГФС, п’ять чоловік з одним прізвищем з білоруського села Федори Брестської області у травні 2018-го заїжджали в Україну, кожен на окремому авто. Однак, деякі з них запевняють, що взагалі ніяких автомобілів в Україну не ввозили, незважаючи на наявність інформації про це в українських державних базах.

— У мене взагалі і прав-то немає, і взагалі, я і не мрію про них.

— Немає у Вас ніякої машини?

— Ні, і не було. І фінансів навіть немає.

— Тобто, ніяких машин? Ні Audi, ні Volkswagen?

— Ні. І геть сусідку запитайте, чи був у мене мотоцикл хоч якийсь. Ось одні велосипеди. Ось те, що у мене є.

— А в Україні колись були?

— Я був тільки тут, на Удрицьку. Але це ми їздимо просто за покупками.

Мешканець білоруського села Володимир Гунько стверджує, що ніяких автомобілів в Україну не ввозив

Заперечував свою причетність до перегону автомобілів на єврономерах і житель села Заостровеччя, дані якого містяться у базі української про перетин кордону:

— Ні, нічого не перевозили.

— Ніколи не переганяли машину, ніяку?

— Ні.

— Просто нам сказали, що Opel Astra — у Антона Анатолійовича.

— Ні, жодної машини у нас немає. Де ви у дворі бачите?

Цей мешканець білоруського села Заостровечья теж заперечує свою причетність до перегону «евроблях»

Але частина білорусів визнає: машини в Україну вони все ж ввозили. Серед них — житель білоруського села Заритово.

— Нехай знаходиться машина. Головне, що не я. Я ж тут.

— А ви на неї не їздите?

— Звичайно, ні.

— А переганяли її туди?

— Було діло, продав машину туди.

— Ви її туди продали? Зрозуміло. І ви більше нею не користувалися і не їздили на ній?

— Ні.

— А ви розумієте, що це не зовсім правильно?

— Вимкніть мікрофон.

А ось цей білорус визнає: машини ввозив в Україну

А ось житель села Заостровечья навіть погодився розповісти деталі цієї схеми.

«Я просто брав паспорт. Там таксист брав, людей шість з собою. Там з нашого села людей 40-50 вже їздили. Мені просто подзвонили, сказали: хочеш заробити 20 доларів? „Звичайно, — кажу: — А що треба?“ Нічого, тільки паспорт, щоб не було б ні судимості, нічого. Кажу: „Все нормально. У мене робота є, працюю, як годиться, на державному підприємстві“. Грошей, думаю, 20 доларів не завадить. Я поїхав. Нас розсадили по різних машин. Як він сказав, що це можна робити тільки раз на рік», — розповів він.

Один із жителів села Заостровечья погодився розповісти деталі «евробляховской» схеми

«Іноземні» нотаріуси та недійсні номерні знаки

Цікаво, що траплявся навіть ввезення автомобілів з європейської реєстрацією за підробленими документами нібито від іноземних нотаріусів. Такі випадки виявляли і прикордонники, і самі митники, зокрема, на пункті пропуску «Ягодин» Волинської митниці.

Як зазначає річкового Держприкордонслужби Олег Слободян, виявлення цієї схеми і її вивчення тривало більше півроку.

«Була викрита схема, коли зловмисники, використовуючи практично повний пакет підроблених документів, завозили автомобілі польській реєстрації і за таким же підробленими документами потім реалізовували автомобілі вже на території України. Задокументовано 47 таких епізодів, але це ще не кінець, слідство триває. Зараз по справі проходить 9 осіб, двом з них уже вручено підозру», — пояснює він.

Спікер Держприкордонслужби Олег Слободян зазначає, що виявлення одного з «евробляховских» схем і її вивчення тривало більше півроку

Цікаво й те, що частина автомобілів з литовської реєстрацією була ввезена в Україну з недійсними номерними знаками. Такі авто «Схеми» помітили й на авторинку, і на сайтах з продажу машин.

Перевірити це можна на сайті литовського державного підприємства Regitra просто по номерному знаку і ВИН-коду автомобіля. В частині випадків, навпаки категорії «Державний реєстраційний номерний знак для участі в громадському дорожній рух» стоїть позначка — «недійсний». Самі продавці проблем у цьому не бачать.

На сайті литовської Regitra можна перевірити дійсність номерів автомобіля

«Дивіться, я на кордоні заїжджав, мене зупиняли вже три рази поліцейські. Ось я зробив страховку, діючу рік, ніяких питань не виникало. Мені самому було цікаво. Зрозуміло, що це не 5-денна, це на рік загнана», — каже нам один.

«Не знаю, не може такого бути. Він сам заганяв, він там з трала зняв її і відразу поставив на литовську. Вона на Київ їздила, в Києві зупиняли, і нічого», — розповідає інший продавець.

У відповідь на лист «Схем» в литовському держпідприємстві відповіли, що машини з недійсними литовськими номерними знаками не можуть брати участь у громадському дорожній рух із-за відсутності дійсного страхування і техогляду, тому керування авто є порушенням.

«За керування автомобілем з недійсними номерними знаками може бути призначено покарання, яке саме — визначається в кожній країні окремо. Транспортні засоби з недійсними номерними знаками … можна перевозити тільки на трейлері», — пояснили у фірмі.

Митники-контролери. Непрофесіоналізм або навмисне «байдужість»?

Непрозорий ввезення автомобілів в Україну неминуче призводить до корупції серед працівників митниці. Адже хіба вони можуть не бачити випадки, коли машини на єврономерах завозять білоруси, які відразу ж покидають Україну пішки? Чому вони закривають на це очі? У судовому реєстрі зафіксовано лише кілька вироків за митникам, які нібито отримували гроші за безпроблемне оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією.

Волинську митницю очолює Віктор Кривіцький. Значну частину кар’єрного шляху він пройшов у податкових органах Вінниці, як і виконуючий обов’язки голови всієї Державної фіскальної служби України Мирослав Продан. На час підготовки сюжету в ефір номери Кривицького були відключені. На повідомлення месенджера він не відповів.

У самій Державній фіскальній службі запевняють, що кожен раз перевіряють транспортні засоби, що перетинають кордон України.

«Ми перевіряємо їх шляхом запитів на інші країни, і ці запити митниця не має права перевіряти прямо. Ми кожен раз працюємо через міжнародні угоди, тому залучаємо ГФС і МЗС. Як тільки транспортний засіб заїжджає на митний пост, воно там може перебувати максимум 4 години, що ми можемо там затримати і подивитися. Але іноді буває так, що відповідь приходить через два тижні, три тижні після того, як ми дали запит. І в цьому випадку ми не маємо права тримувати людини так довго. Волинська митниця масовість цих порушень фіксує останні два роки точно. І ми кожен раз говоримо про те, що митниці не вистачає повноважень, щоб навести порядок у цій сфері», — зазначає прес-секретар Волинської митниці ГФСУ Валентина Черниш.

У ГФС є і спеціальний департамент, який займається такими порушеннями, які, серед іншого, стосуються і непрозорого ввезення автомобілів, — Департамент організації протидії митним правопорушенням, який очолює Василь Поїзд.

Як же живе митник Поїзд, який все життя працював виключно на держслужбі, і завдання якого — виявляти і протидіяти правопорушенням на митниці, на зразок тих, що описані в цьому сюжеті?

«Схеми» відвідали його, згідно з документами, незавершений будинок в селі Гатне під Києвом. Там журналісти помітили, зокрема, Audi Q7, якій, згідно декларації Поїзда, користується його дружина.

Правда, оформлений цей будинок не на головного митного контролера, а на його матір, яка раніше працювала в сфері освіти в Черкаській області. Звідки у неї кошти на маєток?

«Це ж не означає, що якщо на неї, то вона його зробила. Це батьків моїх, батьки його будували, разом з батьками моєї дружини, і також в декларації я відзначив, що я брав участь у будівництві … Це все разом склалися, його побудували вже там», — пояснив «Схемами» сам Поїзд.

Всій митницею та податковою, що зараз об’єднана в Державну фіскальну службу, керує Мирослав Продан. Як він оцінює ситуацію щодо порушень при ввезенні в Україну машин з європейської реєстрацією? На момент виходу сюжету «Схемами» не вдалося отримати його усний або письмовий коментар.

Всій митницею та податковою, що зараз об’єднана в Державну фіскальну службу, керує Мирослав Продан

Як і головний митний контролер Василь Поїзд, Мирослав Продан також користується нерухомістю, оформленого на родичів: квартирою більш ніж на 100 квадратів своєї рідної сестри в одному з житлових комплексів бізнес-класу в столиці. Сама вона, згідно з даними її сторінки в соцмережі, проживає в Вінницькій області.

У цій столичній новобудові Мирослав Продан орендує у своєї сестри квартиру більш ніж на 100 квадратів

У Раді готуються змінити закон

Вирішити питання з автомобілями з іноземною реєстрацією в Україні взялися народні депутати.

Серед них — законопроект голови комітету з питань податкової та митної політики Ніни Южаниной. Зокрема, він передбачає зміни в Податковому кодексі.

«Ми замінюємо єту незрозумілу зараз діючу систему встановлення ставки акцизного податку на прозору — яка легко читається, прораховується і сприймається громадянами», — пояснює депутат.

Цим законопроектом передбачено зміни в Митний кодекс, наприклад, підходів по використанню автомобілів іноземцями.

Народний депутат Ніна Південця зазначає, що в законопроекті чітко прописано створення єдиної інформаційної бази між прикордонниками, митниками та нацполицией

«Для того, щоб врегулювати цей режим тимчасового ввезення, за застосування якого зараз йдуть значні порушення, ми чітко виписали норми, … така особа не громадянин України може завозити автомобіль не більше 30 днів без тимчасової реєстрації цього автомобіля в наших державних органах», — зазначає Південця.

За її словами, в документі також чітко прописано створення єдиної інформаційної бази між прикордонниками, митниками та нацполицией.

«Патрульна поліція дійсно буде мати доступ до цієї бази, і вже всі автомобілі, що прибувають з порушеннями … ця інформація буде оновлюватися і відображатися. Ця база готується, вона майже готова. І з прийняттям закону ця база запрацює відразу», — підсумовує депутат.

Але чи задовольняють пропозиції Південця власників «евроблях»?

«Зараз в цьому законопроекті все ж буде скасовано „Євро-5“, якщо він буде прийнятий. Це перший величезний плюс. Те, що це не поправки, а законопроект, і не тільки для тих, хто вже ввіз автомобілі, але й для усіх українців. Єдине, що нас зараз реально не влаштовує — дуже маленький сегмент людей зацікавлять ті ставки акцизу, які зараз пропонуються. Якщо ці ставки будуть знижені, то тоді в принципі може влаштувати», — пояснює член ВГО «Авто Євро Сила» Олександр Полянський.

Член ВГО «Авто Євро Сила» Олександр Полянський обурений ставками по акцизу, які пропонуються в законопроекті Южаниной

А поки Верховна Рада за можливе компромісне рішення держави з власниками «евроблях» і автоімпортерами не проголосувала, машини з іноземною реєстрацією будуть потрапляти в Україну. І, зокрема, з допомогою показаних у цьому матеріалі непрозорих схем, коли офіційний власник автомобіля — іноземний громадянин або фірма, ось тільки їздить на ньому українець. А в самому серці цієї схеми — громадянин Білорусі, який, схоже, за невелику винагороду може здійснити всі необхідні операції з тимчасовим ввезенням-вивезенням автомобіля, що дозволить потім українцям їздити на цій машині цілий рік, не сплачуючи до бюджету належні збори.

Все це відбувається прямо на очах самих митників на кордоні. І про це не можуть не знати столичні керівники всієї державної фіскальної служби. Працюють на державу, але користуються цінного нерухомістю, за дивним збігом обставин, записаної на їх родичів.

Катерина Каплюк, опубліковано у виданні Радіо Свобода

«>

14.07.2018
12:04
Источник

Оставить комментарий